Sebkezelés szárazjég okozta fagyási sérülések esetén

A fagyási sérülések sokban hasonlítanak az égési sérülésekhez és a sebkezelés menete is hasonló, ezért gyakran sorolják egy kategóriába őket. A következőkben a szárazjég okozta fagyási sérülések kezeléséről lesz szó.

Miben hasonlít az égési sérülés a fagyási sérüléshez?

A fagyási sérüléseknek szintén négy fokozata van, első-, másod-, harmad- és negyedfokú égési sérülés. A tünetei is hasonlóak az égési sérülésekéhez: bőrgyulladás, égető érzés, duzzanat, hólyagosodás,szövetelhalás. Emellett a fagyási és égési sérülések is extrém hőhatás esetében alakulnak ki.

Miért veszélyes a szárazjég?

A szárazjég szilárd széndioxid és körülbelül -80 °C-os, azaz jóval hidegebb, mint vízből készült jég. Ha hozzáérünk, az égési sérülésekhez hasonló fagyási sérüléseket szenvedhetünk, melyek enyhébb esetben első-, súlyosabban harmadfokúak is lehetnek. Ez nagyban függ attól, hogy mekkora felületen és milyen hosszan ért bőrünkhöz a szárazjég.

Az anyag másik komoly veszélye, hogy párolgás közben visszaalakul széndioxid gázzá, ezért ha zárt légtérben vagyunk vele, ájulást, sőt, akár halált is okozhat.

Sebkezelés fagyási sérülés esetén

Ha szárazjég ért a bőrünkhöz, azonnal meg kell kezdenünk a sebkezelést: körülbelül 10-15 percig tartsuk a fagyott testrészt langyos vagy szobahőmérsékletű víz alá, hogy a fagyott szövetek kiolvadjanak. Ne használjunk forró vizet, az súlyosbíthatja a problémát és égési sérülést okozhat. Később az égő érzés elmulasztására használhatunk hideg vizes borogatást, de alkalmazhatunk Burn Free égési gél is, mely folyamatosan hűsít és csökkenti a fájdalmat. Jeget semmiképpen se alkalmazzunk, mert az további sérüléseket eredményezhet.

A fagyási sérülést bekenhetjük valamilyen antibiotikumos készítménnyel, hogy elejét vegyük a fertőzéseknek. Ezután helyezzünk laza kötést a sebre, a Soft1 sebtapaszokból remek kötés készíthető, nagy előnyük, hogy nem tapadnak a bőrhöz, csak önmagukhoz, ezért fájdalom és irritáció nélkül eltávolíthatóak. A kötés különösen akkor hasznos, ha hólyagok jelennek meg a bőrön, mivel segít megóvni ezeket a kifakadástól.

Mikor forduljunk orvoshoz fagyási sérülésünkkel?

Ha a bőr érzéketlenné és viaszos hatásúvá válik az érintett területen, akkor nagy valószínűséggel harmadfokú fagyási sérülést szenvedtünk, ilyen esetben mindenképp forduljunk orvoshoz, ahogy akkor is, ha valamilyen fertőzésre utaló jelet tapasztalunk.

 

Forrás: Celerus Medical Division

Szén-dioxid hóval tisztít műanyagot a Volkswagen

 

A Volkswagen Plastics Technology módszere költséget takarít meg és csökkenti a környezetterhelést

 

Gépjárművek belső alkotóelemeinek gyártásánál új, egyrétegű festést alkalmaznak a Volkswagen Plastics Technology braunschweigi (Németország) üzemében. A folyamat nemcsak az erőforrások felhasználását és a környezetszennyezést csökkenti. A félig áttetsző, fémes festés különleges külsőt kölcsönöz az alkatrészeknek. A festési rendszer ugyanakkor teljesen tiszta, maradványoktól mentes felületet követel. A tökéletes minőséget az anyagokkal szemben kíméletes, szén-dioxid hó fúvásitisztítási technológia segítségével érték el.

A Volkswagen termelőüzemei a környezeti károkozás minimalizálása, valamint a takarékosság jegyében a legújabb technológiákat alkalmazzák. A kapcsolt hő- és villamosenergia-termelés, a biogáz üzemek, illetve az alapozótól mentes karosszériafestékek és az utóégető kamrák egyaránt a vállalat törekvéseit célozzák. A gépkocsik belső alkotóeleminek – panelek, díszítések, szellőzőrácsok és levegőbefúvók – fejlesztése és gyártása során a vállalat braunschweigi műanyagüzemében újabb lehetőségeket találtak a fenntarthatóság javítására.

szarazjeges

A tökéletes tisztítás elengedhetetlen

A Németország szívében fekvő Plastics Technology üzem naponta 45 tonna granulátumot dolgoz fel a fröccsöntött alkatrészek gyártásához. A mintegy 450 különböző színű belső alkotóelemből álló, helyben gyártott termékskála elemeit különféle személyautókba és a Multivan T5 gépjárműbe építik be szerte a világon. A termékek egy része fröccsöntéssel készülő, magasfényű alkatrész, amelyet festés nélkül lehet beépíteni. A Volkswagen-modellek egyikébe ABS-PC (ABS – akrilnitril-butadién-sztirol, PC – polikarbonát) keverékből készült panelt építenek be, az elemet végül félig áttetsző, magasfényű fémes festékkel vonják be. – A festéket, alapozó nélkül visszük fel az alkatrészre, ezért a felületnek makulátlannak kell lennie – emelte ki Uwe Strauss, a Volkswagen braunschweigi műanyagüzemének tervezője. Hozzátette: a legkisebb porszemcse vagy vízjel miatt selejtezik a darabot. Ezért olyan tisztítási megoldást kerestek, amely hatékony és kíméletes az anyagokkal, ugyanakkor egyenletes minőséget garantál.

A megoldás: szén-dioxid hó

A hagyományos eljárást – nedves vegyi tisztítás a nagyteljesítményű mosórendszerrel – elsősorban költséghatékonysági és fenntarthatósági okokból, valamint nagy helyigénye miatt vetették el. A jéggolyókat (pelletet) tisztító közegként használó szárazjeges berendezések durva szemcséi megsértették az alkatrészek érzékeny felületét. – Az advanced clean production GmbH (acp) szén-dioxid hó befúvója alternatívát jelentett számunkra, ezért tolmácsoltuk a cégnek elvárásainkat. Hamar ajánlatot kaptunk a megoldásra, és a tesztek is megerősítették, hogy az eljárással optimális tisztítási eredményt érhetünk el. A széndioxid hó befúvásához ugyanis folyékony szén-dioxidot használunk szárazjég helyett – mondta Uwe Strauss.

Maradványoktól mentes felület

Az acp moduláris felépítésű széndioxid-hó befúvó rendszerének hatásos tisztítási teljesítményét a kompakt tisztítófejbe beépített, hangsebesség feletti, kétkomponensű gyűrűs fúvókával éri el. A folyékony szén-dioxid áthalad a fúvókán, majd kilépéskor kitágul, ezzel gáz és hó keverékét hozza létre. A fúvóberendezés kettős falú magjához olajmentes sűrített levegőt adagolnak nagy sebességre gyorsítva a nem mérgező, nem éghető CO2 hókristályokat. Amikor a könnyen fókuszálható sugár eléri a tisztítandó felületet, a hókristályok megolvadnak, majd szublimálnak. Ennek eredményeként minden apró szemcséjű szennyeződés leválik és eltávozik a felületről. – A szén-dioxid oldószerként is viselkedik és eltávolítja a szerves szennyeződést – jellemezte az anyag hatékonyságát Uwe Strauss.

szarazjegszoras

A hókristályok alacsony keménysége kíméletes és megismételhető tisztítási eredményeket biztosít az alkatrész felületén. A vizsgálati szakaszban tesztelt alkatrészek beigazolták a feltevést, amely szerint a szén-dioxidos tisztítási eljárás az összes munkadarabunkra alkalmazható.

A tisztítás a festési folyamat szerves része

A Volkswagen műanyagüzemének követelményeivel összhangban az acp kidolgozott egy robotikai tisztítórendszert, amely hét tisztítófejes szórófejsorral rendelkezik. A robot vezérlésében tárolt alkatrész-specifikus programok biztosítják, hogy a gépkocsik belső alkatrészeiként beépített mintegy húsz különböző munkadarab a felületi elrendezésének megfelelő, automatikus tisztításban részesüljön. Olajmentes sűrített levegőt és tartályban tárolt folyékony szén-dioxidot vezetnek tömlőkön át a szórófejsorhoz. A robotot egy 5,5 x 4 x 3 méteres (hosszúság/szélesség/magasság) fülkébe építették. A tisztítókamra folyamatos elszívással rendelkezik, ami megakadályozza, hogy a tisztított alkatrészeket újra beszennyezze az egyszer már eltávolított maradvány. Egy bekapcsolható fordítóállomást is elhelyeztek a tisztítási folyamat után. Ez lehetővé teszi, hogy a szuszpenziós készüléket 180 fokkal elfordíthatják. – Az acp ideális támogatásban részesített minket mind a tesztelési fázisban, mind pedig azt követően – mondta a VW műanyagüzemének tervezője, aki megjegyezte: mindössze három hónap alatt integrálták a tisztítást a festési folyamatba.

Sorozatgyártás magas költséghatékonysággal

A szén-dioxid hó befúvó rendszer tavaly augusztus óta három műszakban, folyamatosan üzemel Európa legnagyobb autógyártójának braunschweigi üzemében. Naponta több ezer műanyag alkatrészt tisztít meg. – A munkadarabokat különleges tartókra függesztik fel még a fröccsöntő üzemben, a magasfényű alkatrészekkel dolgozó munkatársak pedig kesztyűt hordanak – jegyezte meg Uwe Strauss. A tartókat kocsikra szerelve szállítják a festősorra, majd vezetik be a festési láncba. Azért, hogy tisztítás után a por ne telepedjen meg a munkadarabon, az alkatrészek útja két ionizációs rúddal felszerelt állomáson vezet át. Miután egy tisztaszobának kialakított szakaszon is áthalad az alkatrész, két robot festéket hord fel a műanyagelemre. Az elpárologtató zóna elhagyása után mintegy 80°C-on szárítják a terméket. Uwe Strauss lényegesnek eredményként említette azt is, hogy az acp szén-dioxid hó fúvó rendszerével nemcsak költséghatékony és megbízható tisztítási eljárást honosítottak meg, hanem a dolgozók munkaterhelését és a környezetszennyezést is sikerült redukálni, a selejtszint pedig további 3 százalékkal csökkent.

DCA LT-100

Az LT-100 típusú szárazjégszóró berendezés forgalmazása 2012.december 31-én megszűnt. Alkatrészek a továbbiakban is rendelhetőek!

 

Az LT-100 típusú szárazjégszóró berendezés magas minőséget képvisel mind a gyártás folyamán felhasznált alkatrészek, mind az általa végzett munkában. Az LT-100 kiváló „munkatárs”a vegyszernélküli ipari tisztítások illetve a mindennapi karbantartások erületén. A szárazjég szórásos (CO  ) tisztítás technika nem csak környezetbarát,de kíméli a szennyezett felületet is. Az LT-100 tökéletes nagyobb ipari munkák, agresszív szennyeződések eltávolítására is. Alkalmazási területek A szárazjeges tisztítás alkalmazható az ipar több területén is.

Néhány felhasználási terület (részletesebben Web oldalunkon talál információt)

 

  • Öntödék: szét- és leválasztja a felesleges kötőelemeket
  • Olajipar: tartályok tisztítása
  • Műanyag és gumiipar: forma tisztítások
  • Tűz utáni kárelhárítás
  • Grafiti eltávolítása
  • Generátor tisztítás

Alaptartozékok „tisztításra készen”

lt100

  • Szórógép
  • 5m-es tömlők
  • 5m-es testkábel
  • Szórópisztoly
  • 4 db fúvóka, 3 db alumínium szórófej
  • Szerszámok és pneumatikusolaj
  • Jéglapát

Előnyök 

  • kíméli a felületet, nincs koptató hatása
  • nincs visszamaradt szennyezőanyag
  • könnyen kezelhető
  • könnyen mozgatható berendezés
  • teljesen pneumatikus rendszer (nem igényel áramot)
  • takarékos az alacsony jégfogyasztás miatt
  • környezetbarát

Technikai adatok:

  • Méretek:                                                                100 cm (M) x 36 cm (Sz) x 51 cm (M)
  • Súly:                                                                        62,5 kg
  • Max. adagolható nyomás:                                  15 bar
  • Zajszint (max.)  :                                                   119 dB
  • Szükséges sűrített levegőmennyiség:              6-12 m /perc
  • Jég tárolókapacitás:                                            30 kg
  • Jégfogyasztás (6 bar szóró nyomásnál):          35kg/óra

 

Így fest most az autóipar

 

A minőség, a költségek és a fenntarthatóság közötti egyensúly megteremtése a cél

 

Az ökológiai egyensúly fenntartása, a hatékonyság növelése és a minőség továbbfejlesztése egyszerre jelenik meg a fejlett autóipari vállalatok céljai között. A festési eljárások, -művelet kiváltképpen a hármas cél fókuszában állnak. Éppen ezért nem meglepő, hogy az ipari festési technológiák kínálati oldalán egyre fejlettebb megoldások érhetők el többek között az előkészítéstől, a berendezéseken, a festési rendszereken át az alkatrészgyártáshoz előre festett lemezekig.

 Legyen szó kompakt autókról vagy luxus limuzinokról, a színnek és a fényezésnek a járművek értékesítési eredményeiben komoly szerep jut, de a „csillogás” nem csak a szemnek szól. A járművek élettartama során nélkülözhetetlen az erős, hosszú élettartamú, ellenálló védelem az elkerülhetetlen mechanikai, vegyi és fizikai sérülésekkel szemben. Emellett a globális verseny hatékonyabb és fenntarthatóbb festési folyamatokat tesz szükségessé.  

A festékipar folyamatosan dolgozik a mérleg egyensúlyának elérésén, a jelenlegi megoldások továbbfejlesztésén és új technológiák kialakításán.  

szarazjeggep

Az újautó-érzés meghosszabbítható az innovatív, tiszta bevonatokkal, amelyek kombinálják a „kemény” szervetlen anyagok és a „lágy” szerves anyagok előnyeit  

Erőforrások megtakarítása előkezelés közben 

A fehér karosszériaelemek és fém autóalkatrészek hatékony korrózióvédelme, valamint a festék számára ideális tapadás biztosítása érdekében hagyományosan cink-foszfátos kezelést alkalmaznak az előkezelés során. Azonban a nehézfémeket alkalmazó foszfátos eljárásokat egyre inkább nanokerámiás eljárásokra cserélik. Ez a tendencia a legtöbb fémmel kompatibilis technológia ökológiai és gazdasági előnyein alapul: a termékek nem tartalmaznak nehézfémeket, ami jelentős mértékben csökkenti a szennyvízkezeléssel, hulladékkezeléssel, az eszközök tisztításával és a rendszer karbantartásával járó költségeket és erőfeszítéseket. Ezenkívül a bevonat egyaránt alkalmazható folyékony festék vagy porfesték bevonatok felvitele előtt, merítéses és szórásos technológiával egyaránt, szobahőmérsékleten, ami további költségcsökkenéseket eredményez. Az új technológiák, például a CO2 szárazjégfúvásos tisztítás, egyre gyakrabban helyettesítik a hagyományos nagynyomású mosókat a kiegészítő alkatrészek és a műanyagból készült belső elemek előkezelésekor.

szarazjegrobot

Az ökológiai és gazdasági előnyök miatt a CO2 szárazjégfúvásos tisztítást egyre több területen alkalmazzák a műanyag kiegészítő alkatrészek tisztításához, előkezeléséhez

Ennek oka egyrészt a beruházási költségek 50 százalékos és az üzemeltetési költségek 20 százalékos csökkenése, valamint a területigény akár 80 százalékos redukálása, másrészt a kompakt rendszerek a festősorokba való könnyű integrálhatósága. Rövidebb folyamat A töltőanyagmentes festési rendszerek világszerte egyre elterjedtebbek a járműfestés területén, a prémium szegmensben is. Az úgynevezett integrált módszerek esetén a bevonat töltőanyag funkcióját általában vízbázisú festési rendszerekkel biztosítják. A hagyományos festési rendszerekhez képest az energiafogyasztás 15–20 százalékkal csökkenthető a közbenső szárítási folyamatok elhagyásával. Emellett a töltőanyagmentes festési eljárásokkal csökken az oldószerek kibocsátása és szükségtelen lesz a rendszer töltési szakasza. E gazdasági és ökológiai előnyök miatt a műanyag kiegészítő alkatrészek festésénél a kétrétegű fedőbevonatos, alapozás nélküli eljárás felé irányuló trend figyelhető meg. A fröccsöntött belső alkatrészek, például kárpitillesztés takarócsíkok előállításához már rendelkezésre állnak olyan megoldások, melyek finom, magasfényű bevonatot biztosítanak egyrétegű festési eljárásokkal. „Minimum” dizájn   A festési eljárásoknál a megtakarítások eléréséhez meg kell szüntetni a veszteségek okait az alkalmazásban és a festékellátó vezetékben. Többek között a porlasztó túlszórása és a színváltásokból eredő veszteségek is kiiktathatók.   Ezek a megtakarítások általában gyorsan és tervezett módon érhetők el az adott rendszer jellemzőinek módosításával. Az egyik megközelítés az átvitel hatékonyságának növelése olyan szórási minta alkalmazásával, amely illeszkedik a festendő alkatrész alakjához, valamint elektrosztatikus festékszóró pisztolyok és nagysebességű forgó porlasztók felhasználásával.

 dryice

Az elektrosztatikus nagy sebességű forgó porlasztókkal elérhető finom porlasztási minták lehetővé teszik a fülkében a légáramlási sebesség csökkentését, ami szintén energiamegtakarítást eredményez

Az utóbbival 90 százalék feletti átviteli hatékonyság érhető el. Vízbázisú festékek esetén új, közvetlenül a robotkaron elhelyezett elektromos elzáró rendszerekkel szintén előrelépést lehet elérni ebben a tekintetben. Ezek az öblítő adalékok kisebb mennyiségű alkalmazását és rövidebb váltási időket is lehetővé tesznek. Ezen túlmenően az elektrosztatikus, nagysebességűforgó porlasztókkal elérhető finom porlasztási minták lehetőséget nyitnak a légáramlási sebesség csökkentésére a fülkében, amely szintén energiamegtakarításokat eredményez.

A járműkarosszéria belső részének robotalkalmazással való festése, vagyis nagyobb fokú automatizáltság is csökkenti a festékfelhasználást. Emellett előnyként jelentkezik a festés jobb reprodukálhatósága és a kevesebb selejt. A festőrobotok alkalmazásának további haszna, hogy egyszerűbb átállni a friss levegőbe kivezetett rendszerekről visszaforgatós rendszerekre a festőkamra légkondicionálásánál, ami akár 60–70 százalékos energiamegtakarítást is eredményezhet. Az intelligens festési logisztika kisebb anyagfelhasználást eredményez, így például a csőtisztító technológiával a felhasználatlan festék visszanyerhető az adagolócsövekből, és meghatározott festékmennyiség adagolható a speciális festőberendezések számára.

szarazjeg

A mélyhúzott alkatrészekhez az előre festett lemezek bevonását tisztatéri helyiségekben végzik 

Tovább tarthat az újautó-érzés

Napjainkban divatos a matt, tiszta fényezés. Erős, könnyen tisztítható és viszonylag érzéketlen, ezért alkalmazzák jelenleg – főként – a kis sorozatokban és egyedi megjelenéssel gyártott járműveknél. Az egyik lényeges érv a magasfényű fényezés mellett a karcolásokkal szembeni jobb ellenállás, ez pedig meghosszabbítja az újautó-hatást.

Végre rendelkezésre állnak olyan fejlesztések, amelyek kombinálják a „kemény” szervetlen anyagok és a „lágy” szerves anyagok előnyeit. Közben az autóipari gyártók beszállítói nano sol-gél (nanoréteg-felhordási) folyamatokat is alkalmaznak a tömeggyártásban. Magasfényű, galvanizált, dekoratív alumínium alkatrészeknél alkalmazzák áttetsző védőbevonat előállításához, amely nagyon hatékonyan ellenáll a karcolásoknak. A sol-gél technológia további felhasználhatósági lehetőségeit jelenleg vizsgálja az autóipar. Ezzel párhuzamosan az UV-festékek jelentősége is növekszik az autóiparban, valamint a műanyag és fém alkatrészek festésénél. A karcolásokkal szembeni kiváló ellenállás mellett ennek egyéb okai is vannak, például az energia- és alapanyag-felhasználás, valamint a veszélyes anyagok kibocsátásának csökkenése.

szarazjeggep2

Az átvitel hatékonysága nagymértékben növelhető a festendő alkatrész alakjához illeszkedő szórási minta alkalmazásával, valamint elektrosztatikus festékszóró pisztolyok és nagy sebességű forgó porlasztók használatával 

További előny a jelentősen rövidebb festékszáradási idő. A nemesgázban végzett UV-kezelésnek köszönhetően megszűnnek a nagy bonyolultságú alkatrészek, például tengelyek száradásánál tapasztalható problémák.

Az előre festett lemeztől az alkatrészig

A könnyebb és olcsóbb, kevesebb üzemanyagot felhasználó járművek és az elektromos autók irányába mutató tendencia minden bizonnyal felgyorsul a lemezes technológiával. Például a polikarbonát keverékből készült lemezeket a folyamat kezdeti lépésében mélyhúzható, vízbázisú festékkel vonják be. Ezután alkalmazzák a végső bevonatot, amely kétszeresen kezelt UV-festék (először hőhatással szárítják, majd védőfólia-bevonattal látják el).

A lemez méretre vágása után mélyhúzással kialakítják a kívánt alakot, például egy tetőmodult vagy éppen légterelőt. A további UV-kezelés karcolásnak ellenálló felületet képez az alkatrészen. A szilárdságot a hátulról végzett habosítás növeli.

szarazjegszoro

Az új, közvetlenül a robotkaron elhelyezett elektromos elzárórendszerek lehetővé teszik a vízbázisú festékek és öblítő adalékok kisebb mennyiségű felhasználását, valamint a rövidebb váltási időket

A PaintExpo az ipari bevonattechnológiák vezető nemzetközi vására, amely teljes képet nyújt a szakterület és alkalmazási részterületei egészéről. A németországi Karlsruhéban és törökországi Isztambulban éves váltásban jelentkező szakkiállításon az érdeklődő szakemberek a meglehetősen bőséges piaci kínálaton túl megismerkedhetnek a legújabb technológiákkal, illetve azokkal az alkalmazásokkal, amelyek az egyre fontosabbá váló energia- és költséghatékonysági törekvéseiket megvalósíthatják.

A PaintExpóról nem hiányoznak a szórópisztolyok, a folyékony festékek, a porbevonatok, a műhelybevonatok, az ipari tisztítás, vagy a sűrített levegő technológiái. Bemutatkoznak a festőrobotok, az automatizálási technológiák és szállítópályák, a tekercsbevonatok szállítói. A látogatók a kínálatban megismerhetik a festékeltávolítás, a hulladék-újrahasznosítás és –ártalmatlanítás, a szárítás és beégetés műszaki újdonságait, a környezetvédelmi technológiák, a burkolóanyagok és rendszerek fejlesztéseit. A kiállításon ott lesznek a szűrők, pumpák gyártói, az előkezelés, vagy a méréstechnika és tesztmegoldások szakértő vállalatai is. A fejlett alkalmazástechnikai megoldások, valamint a minőségbiztosítás területének aktuális kérdései mellett a legújabb bevonat és felülettechnikai kutatási eredményekről is képet kaphatnak a szakemberek.      

 

Megjelent a TechMonitor Magazin 2012. februári számában.

DCA LT-380

 

A DCA LT-380 as szárazjeges tisztító berendezés jelenleg tesztelés alatt áll. 

 LT 380 szarazjeggeltisztito

 

 A tesztelés befejezödőtt bővebb infók napokon belül.

 

eszkoz ero