Így fest most az autóipar

 

A minőség, a költségek és a fenntarthatóság közötti egyensúly megteremtése a cél

 

Az ökológiai egyensúly fenntartása, a hatékonyság növelése és a minőség továbbfejlesztése egyszerre jelenik meg a fejlett autóipari vállalatok céljai között. A festési eljárások, -művelet kiváltképpen a hármas cél fókuszában állnak. Éppen ezért nem meglepő, hogy az ipari festési technológiák kínálati oldalán egyre fejlettebb megoldások érhetők el többek között az előkészítéstől, a berendezéseken, a festési rendszereken át az alkatrészgyártáshoz előre festett lemezekig.

 Legyen szó kompakt autókról vagy luxus limuzinokról, a színnek és a fényezésnek a járművek értékesítési eredményeiben komoly szerep jut, de a „csillogás” nem csak a szemnek szól. A járművek élettartama során nélkülözhetetlen az erős, hosszú élettartamú, ellenálló védelem az elkerülhetetlen mechanikai, vegyi és fizikai sérülésekkel szemben. Emellett a globális verseny hatékonyabb és fenntarthatóbb festési folyamatokat tesz szükségessé.  

A festékipar folyamatosan dolgozik a mérleg egyensúlyának elérésén, a jelenlegi megoldások továbbfejlesztésén és új technológiák kialakításán.  

szarazjeggep

Az újautó-érzés meghosszabbítható az innovatív, tiszta bevonatokkal, amelyek kombinálják a „kemény” szervetlen anyagok és a „lágy” szerves anyagok előnyeit  

Erőforrások megtakarítása előkezelés közben 

A fehér karosszériaelemek és fém autóalkatrészek hatékony korrózióvédelme, valamint a festék számára ideális tapadás biztosítása érdekében hagyományosan cink-foszfátos kezelést alkalmaznak az előkezelés során. Azonban a nehézfémeket alkalmazó foszfátos eljárásokat egyre inkább nanokerámiás eljárásokra cserélik. Ez a tendencia a legtöbb fémmel kompatibilis technológia ökológiai és gazdasági előnyein alapul: a termékek nem tartalmaznak nehézfémeket, ami jelentős mértékben csökkenti a szennyvízkezeléssel, hulladékkezeléssel, az eszközök tisztításával és a rendszer karbantartásával járó költségeket és erőfeszítéseket. Ezenkívül a bevonat egyaránt alkalmazható folyékony festék vagy porfesték bevonatok felvitele előtt, merítéses és szórásos technológiával egyaránt, szobahőmérsékleten, ami további költségcsökkenéseket eredményez. Az új technológiák, például a CO2 szárazjégfúvásos tisztítás, egyre gyakrabban helyettesítik a hagyományos nagynyomású mosókat a kiegészítő alkatrészek és a műanyagból készült belső elemek előkezelésekor.

szarazjegrobot

Az ökológiai és gazdasági előnyök miatt a CO2 szárazjégfúvásos tisztítást egyre több területen alkalmazzák a műanyag kiegészítő alkatrészek tisztításához, előkezeléséhez

Ennek oka egyrészt a beruházási költségek 50 százalékos és az üzemeltetési költségek 20 százalékos csökkenése, valamint a területigény akár 80 százalékos redukálása, másrészt a kompakt rendszerek a festősorokba való könnyű integrálhatósága. Rövidebb folyamat A töltőanyagmentes festési rendszerek világszerte egyre elterjedtebbek a járműfestés területén, a prémium szegmensben is. Az úgynevezett integrált módszerek esetén a bevonat töltőanyag funkcióját általában vízbázisú festési rendszerekkel biztosítják. A hagyományos festési rendszerekhez képest az energiafogyasztás 15–20 százalékkal csökkenthető a közbenső szárítási folyamatok elhagyásával. Emellett a töltőanyagmentes festési eljárásokkal csökken az oldószerek kibocsátása és szükségtelen lesz a rendszer töltési szakasza. E gazdasági és ökológiai előnyök miatt a műanyag kiegészítő alkatrészek festésénél a kétrétegű fedőbevonatos, alapozás nélküli eljárás felé irányuló trend figyelhető meg. A fröccsöntött belső alkatrészek, például kárpitillesztés takarócsíkok előállításához már rendelkezésre állnak olyan megoldások, melyek finom, magasfényű bevonatot biztosítanak egyrétegű festési eljárásokkal. „Minimum” dizájn   A festési eljárásoknál a megtakarítások eléréséhez meg kell szüntetni a veszteségek okait az alkalmazásban és a festékellátó vezetékben. Többek között a porlasztó túlszórása és a színváltásokból eredő veszteségek is kiiktathatók.   Ezek a megtakarítások általában gyorsan és tervezett módon érhetők el az adott rendszer jellemzőinek módosításával. Az egyik megközelítés az átvitel hatékonyságának növelése olyan szórási minta alkalmazásával, amely illeszkedik a festendő alkatrész alakjához, valamint elektrosztatikus festékszóró pisztolyok és nagysebességű forgó porlasztók felhasználásával.

 dryice

Az elektrosztatikus nagy sebességű forgó porlasztókkal elérhető finom porlasztási minták lehetővé teszik a fülkében a légáramlási sebesség csökkentését, ami szintén energiamegtakarítást eredményez

Az utóbbival 90 százalék feletti átviteli hatékonyság érhető el. Vízbázisú festékek esetén új, közvetlenül a robotkaron elhelyezett elektromos elzáró rendszerekkel szintén előrelépést lehet elérni ebben a tekintetben. Ezek az öblítő adalékok kisebb mennyiségű alkalmazását és rövidebb váltási időket is lehetővé tesznek. Ezen túlmenően az elektrosztatikus, nagysebességűforgó porlasztókkal elérhető finom porlasztási minták lehetőséget nyitnak a légáramlási sebesség csökkentésére a fülkében, amely szintén energiamegtakarításokat eredményez.

A járműkarosszéria belső részének robotalkalmazással való festése, vagyis nagyobb fokú automatizáltság is csökkenti a festékfelhasználást. Emellett előnyként jelentkezik a festés jobb reprodukálhatósága és a kevesebb selejt. A festőrobotok alkalmazásának további haszna, hogy egyszerűbb átállni a friss levegőbe kivezetett rendszerekről visszaforgatós rendszerekre a festőkamra légkondicionálásánál, ami akár 60–70 százalékos energiamegtakarítást is eredményezhet. Az intelligens festési logisztika kisebb anyagfelhasználást eredményez, így például a csőtisztító technológiával a felhasználatlan festék visszanyerhető az adagolócsövekből, és meghatározott festékmennyiség adagolható a speciális festőberendezések számára.

szarazjeg

A mélyhúzott alkatrészekhez az előre festett lemezek bevonását tisztatéri helyiségekben végzik 

Tovább tarthat az újautó-érzés

Napjainkban divatos a matt, tiszta fényezés. Erős, könnyen tisztítható és viszonylag érzéketlen, ezért alkalmazzák jelenleg – főként – a kis sorozatokban és egyedi megjelenéssel gyártott járműveknél. Az egyik lényeges érv a magasfényű fényezés mellett a karcolásokkal szembeni jobb ellenállás, ez pedig meghosszabbítja az újautó-hatást.

Végre rendelkezésre állnak olyan fejlesztések, amelyek kombinálják a „kemény” szervetlen anyagok és a „lágy” szerves anyagok előnyeit. Közben az autóipari gyártók beszállítói nano sol-gél (nanoréteg-felhordási) folyamatokat is alkalmaznak a tömeggyártásban. Magasfényű, galvanizált, dekoratív alumínium alkatrészeknél alkalmazzák áttetsző védőbevonat előállításához, amely nagyon hatékonyan ellenáll a karcolásoknak. A sol-gél technológia további felhasználhatósági lehetőségeit jelenleg vizsgálja az autóipar. Ezzel párhuzamosan az UV-festékek jelentősége is növekszik az autóiparban, valamint a műanyag és fém alkatrészek festésénél. A karcolásokkal szembeni kiváló ellenállás mellett ennek egyéb okai is vannak, például az energia- és alapanyag-felhasználás, valamint a veszélyes anyagok kibocsátásának csökkenése.

szarazjeggep2

Az átvitel hatékonysága nagymértékben növelhető a festendő alkatrész alakjához illeszkedő szórási minta alkalmazásával, valamint elektrosztatikus festékszóró pisztolyok és nagy sebességű forgó porlasztók használatával 

További előny a jelentősen rövidebb festékszáradási idő. A nemesgázban végzett UV-kezelésnek köszönhetően megszűnnek a nagy bonyolultságú alkatrészek, például tengelyek száradásánál tapasztalható problémák.

Az előre festett lemeztől az alkatrészig

A könnyebb és olcsóbb, kevesebb üzemanyagot felhasználó járművek és az elektromos autók irányába mutató tendencia minden bizonnyal felgyorsul a lemezes technológiával. Például a polikarbonát keverékből készült lemezeket a folyamat kezdeti lépésében mélyhúzható, vízbázisú festékkel vonják be. Ezután alkalmazzák a végső bevonatot, amely kétszeresen kezelt UV-festék (először hőhatással szárítják, majd védőfólia-bevonattal látják el).

A lemez méretre vágása után mélyhúzással kialakítják a kívánt alakot, például egy tetőmodult vagy éppen légterelőt. A további UV-kezelés karcolásnak ellenálló felületet képez az alkatrészen. A szilárdságot a hátulról végzett habosítás növeli.

szarazjegszoro

Az új, közvetlenül a robotkaron elhelyezett elektromos elzárórendszerek lehetővé teszik a vízbázisú festékek és öblítő adalékok kisebb mennyiségű felhasználását, valamint a rövidebb váltási időket

A PaintExpo az ipari bevonattechnológiák vezető nemzetközi vására, amely teljes képet nyújt a szakterület és alkalmazási részterületei egészéről. A németországi Karlsruhéban és törökországi Isztambulban éves váltásban jelentkező szakkiállításon az érdeklődő szakemberek a meglehetősen bőséges piaci kínálaton túl megismerkedhetnek a legújabb technológiákkal, illetve azokkal az alkalmazásokkal, amelyek az egyre fontosabbá váló energia- és költséghatékonysági törekvéseiket megvalósíthatják.

A PaintExpóról nem hiányoznak a szórópisztolyok, a folyékony festékek, a porbevonatok, a műhelybevonatok, az ipari tisztítás, vagy a sűrített levegő technológiái. Bemutatkoznak a festőrobotok, az automatizálási technológiák és szállítópályák, a tekercsbevonatok szállítói. A látogatók a kínálatban megismerhetik a festékeltávolítás, a hulladék-újrahasznosítás és –ártalmatlanítás, a szárítás és beégetés műszaki újdonságait, a környezetvédelmi technológiák, a burkolóanyagok és rendszerek fejlesztéseit. A kiállításon ott lesznek a szűrők, pumpák gyártói, az előkezelés, vagy a méréstechnika és tesztmegoldások szakértő vállalatai is. A fejlett alkalmazástechnikai megoldások, valamint a minőségbiztosítás területének aktuális kérdései mellett a legújabb bevonat és felülettechnikai kutatási eredményekről is képet kaphatnak a szakemberek.      

 

Megjelent a TechMonitor Magazin 2012. februári számában.